16. October 12 minutit lugeda

Milliseid tulemusi on võimalik saavutada väikegrupi personaaltreeningutega?

Ei ole midagi uut või eriskummalist, et personaaltreeningud tagavad tavaliselt paremad, püsivamad ning kiiremad tulemused. Seda eelkõige seetõttu, et kava on koostatud treenitava individuaalsest hetke vormist, võimekusest ja eelistustest lähtuvalt. Küll aga võib üksi jõusaalis kava järgi treenimine muutuda üksluiseks ning igavaks ning igakordne sessioon koos treeneriga osutuda liiga kulukaks. Personaalsetes väikegruppides treenid koos toetavate kaaslastega ning motiveeriva treeneriga. Igal treenitaval on oma personaalne eesmärk, millest lähtuvalt koostab treener kava ning annab toitumissoovitusi.

Vestlesime kahe oma tubli väikegrupi treenijaga, kelledel olid mõlemal väga erinevad eesmärgid. Grete, kes liitus grupiga, et saada lahti ülekaalust ning muuta oma enesetunnet ja elustiili ning Ulrike, kelle eesmärgiks oli tõsta lihasmassi ja panna end proovile fitness võistlustel.

GRETE:

Kuidas leidsid enda jaoks väikegrupi personaaltreeningud?

Trenni ei olnud ma varasemalt kunagi teinud ning jõusaali poleks osanud isegi mitte unes näha. Töötades ripsmetehnikuna istus mulle aga ühel päeval tooli selline särav naisterahvas nagu seda on meie treener Liina. Kuidagi jutu sees rääkisin talle, et tahaksin võtta kaalus alla ja hakata trennis käima. Liina tutvustas mulle väikegrupi personaaltreeninguid. Olin alguses natuke skeptiline, sest see ju tähendas seda, et pean minema jõusaali. Mingil hetkel aga sain oma hirmust võitu, otsisin netist selle kohta info üles ning otsustasin end kirja panna.

Kuidas on muutnud see otsus Sinu tervisekäitumist?

Eelkõige on muutunud minu elustiil. Sain aru et minu pidev väsimus oli tingitud valest toitumisest ning vähesest liikumisest. Olin varem 20 kilo raskem, laisk ja lodev. Eesmärk oli mul kogu aeg olemas ja samasugune. Kuid samamoodi oli ka vabandus, et: “Ah täna ei viitsi, lähen homme.” ja homsest sai ülehomme, sellest päev pärast seda jne. Aga kui ma tean, et treener ootab, siis seda vabandust juba niisama käiku ei lase. Ma täiesti naudin hetkel seda liikuvat eluviisi ning mu enesetunne on super.

Grete vorm enne väikegrupiga liitumist ja pool aastat peale liitumist

Millised olid emotsioonid peale esimest väikegrupi treeningut?

Alguses ma muidugi kartsin meeletult, aga õnneks oli seal veel üks tüdruk, kes samuti ei teanud midagi. Esialgne hirm aga asendus väga kiirelt elevusega, et tahaks juba järgmist korda. Juba esimesest trennist alates olid ainult positiivsed emotsioonid. Tundsin, et treener pühendab end mulle piisavalt ning sain väga hea treeningkoormuse. Keegi grupi liikmetest ei jää tähelepanuta, ega ootama kuniks treener kellegi teisega tegeleb.

Kas ja kuidas muutus Sinu toitumine peale väikegrupiga liitumist?

Varem sõin kuidas kunagi ning ei pööranud üldse tähelepanu sellele mida ma söön. Nüüd aga on igasugune suvaline snäkkimine ära jäänud, söön kindlatel kellaaegadel ning jälgin toiteväärtust ning koguseid. Kui ma varasemalt näiteks pidasin dieeti, siis sõin jällegi ülivähe. Olin arvamusel, et kui on vaja kaalus alla võtta, siis tuleb süüa võimalikult vähe. Selle tulemusena ei olnud mul piisavalt energiat, mind vaevas pidev näljatunne ning tihe pearinglus.

Treener Liina:

Alguses sõi Grete väga vähe, isegi alla baasainevahetuse kaloraaži. Kuid kuna toitumispäevik käib alati väikegruppide alustajate programmi, siis saime sellele jälile. Ma ei pane üldiselt oma treenitavaid kohe kaloreid lugema, sest see pole nii oluline, kui toiteväärtus ning koostis. Lõppude lõpuks ei tea me kunagi kuidas see valmistoit sinna karpi päriselt jõudnud on ning mida selle valmistamiseks on kasutatud. Selle asemel soovitan neil saata mulle oma toitudest pilte. Nii on ka inimesel endal hea ülevaade oma söögikordadest ning tekib oskus panna kokku tasakaalustatud toit ilma mingi kavata.

Hakkasime järk-järgult tõstma Grete päevast kaloraaži ning suurendama toidukoguseid. Peale seda, kui saime toitumise kontrolli alla, hakkasid ka tulemused üpris kiiresti tulema.

Mida naudid treeningute puhul kõige enam?

Kindlasti oma edusamme. Kui näen, et jõuan teha rohkem kordusi, kasutada suuremaid raskuseid või teha rohkem seeriaid. Ning loomulikult ka seda vahetut ning personaalset lähenemist. Treener tegeleb minuga eraldi, näitab ette harjutusi, mis sobivad just mulle, aga samal ajal on saalis ka teised minu grupi kaastreenijad. Settide vahepeal saame omavahel jutustada, visata nalja ning siis jälle koos trenni teha, et liikuda oma eesmärkide suunas. Kaaslaste toetus on väga olulisel kohal ning tänu sellele on trenn eriti nauditav.

Kas soovitaksid väikegrupi personaaltreeninguid ka teistele, kes soovivad alustada treeningutega ning miks?

Kindlasti soovitaksin. Neid, kes tahaksid trenni teha, aga ei oska kuskilt alustada, on päris palju. Olin ise samas olukorras. Kuid olles nüüd juba aasta aega treeninud väikegrupis, võin öelda, et see oli ainuõige valik. Ma täiesti pelgasin varem jõusaale, sest ma ei osanud seal mitte midagi teha ega ühtegi harjutust sooritada. Mul oli alati selline tunne, et appi kõik vaatavad mind ja seda milline amatöör ma olen. Täna aga julgen tänu oma treenerile minna saali ka üksi. Olen teadlik treenija ja tunnen õiget harjutuste tehnikat.

Mis on Sinu arvates kõige olulisem teadmine, mis treener on Sulle edasi andnud?

Jõusaali alased teadmised, mida ma väga väärtustan. Et ma tean mis harjutusi ma teen ja milleks. Oskan nüüd jõusaalis toimetada ka iseseisvalt ilma mingi konkreetse kavata. Treener suutis kõik nii lihtsalt ja arusaadavalt lahti seletada ning ma leian, et see on alustavale treenijale kõige olulisem. Ei ole vaja mingit tuumafüüsikat või teadust siia taha – kõik on tegelikult lihtne ja selge. Ning loomulikult ka toitumisalaseid teadmisi. Ainult tänu väikegrupiga liitumisele muutsin oma arvamust dieeditamise kohta ning hakkasin õigesti toituma. Sain aru, et tervislik toitumine ei tähenda ainult keedukana ja brokkoli söömist, vaid vägagi mitmekesist toidulauda.

Millist lisaväärtust on väikegrupi treeningud Sulle pakkunud?

Meil on mitmeid vahvaid ühisüritusi, et ka väljaspool treeningsaali koos toredalt aega veeta. Näiteks toimus meil Tervisliku toidu töötuba, kus treener selgitas lähemalt tervisliku ja mitmekülse toitumise aluseid ning jagas meiega kasulikke nippe. Seejärel saime ülesande astuda treeneri rolli ning grupitööna panna kokku toitumissoovitused ja näidismenüü algajale treenijale. Hiljem analüüsisime neid koos treeneriga. Sellised toredad ühisüritused lähendavad grupiliikmeid veelgi ning meil on võimalus saada üksteisega paremini tuttavateks. Lisaks muudab selline “kastist välja” lähenemine kogu selle toitumise teema loomulikuks ning tänu sellele oskame teha igapäevaelus teadlikke valikuid ilma, et peaks koos õpikuga toidupoodi minema.

ULRIKE:

Kust leidsid infot väikegrupi personaaltreeningute kohta?

Mina leidsin oma tee väikegruppide juurde tegelikult hoopis läbi treener Liina enda. Nimelt võttis Liina ise minuga ühendust läbi sotsiaalmeedia, et sooritada oma 5. taseme treeneri kutseeksam aidates mul valmistuda fitness võistlusteks. Mul oli sel hetkel tegelikult teine treener ning ma ei treeninud üldse Revalis, kuid otsustasin, et kaotada ei ole mul midagi ning saan siis Liinaga kokku. Ning juba esimene kohtumine treener Liinaga motiveeris mind väga palju. Ta rääkis treeningutest ja toitumisest hoopis teises võtmes ning see kõik oli minu jaoks väga huvitav. Nii ma siis otsustasingi, et teeme ära!

Tulles teise treeneri “käe alt” ning omades juba teatud kogemust ja teadmisi, millest Sa väikegrupiga liitumisel kõigepealt alustasid?

Esialgu oli minu eesmärk jõuda lavale sellel sügisel, kuid kuna mul oli probleeme toitumisega ning sellest tingituna ka soovitud lavakaalu saavutamisega, siis otsustasime koos treeneriga selle lükata edasi järgmisesse kevadesse. Kuna toitumine on antud spordiala puhul väga oluline ning seda tuleb teha õigesti, siis esmalt minu toitumisharjumiste muutmisest alustasimegi.

Ulrikese vorm enne väikegrupiga liitumist ja pool aastat peale liitumist

Treener Liina:

Ulrike oli grupiga alustades oma tolleaegse treeningkoormuse juures liiga madalal kaloraažil. Eelmine treener oli andnud ette toitumiskava, mida Ulrike kohati ka oma teadmistest kohandas, et saada paremaid tulemusi. Treeneriga kohtuti suhteliselt harva ning enamasti ainult koos treenimise eesmärgil. Kuna aga Ulrike on oma loomult see inimtüüp, kes alati pingutab andes endast maksimumi, kasvõi hambad ristis, siis ehk seetõttu jäigi see liiga vähene toitumine treeneril märkamata. Sellest kõigest tulenevalt olid Ulrikesel tekkinud tugevad söömisaistingud, mida ta ise seostas vähese tahtejõuga. Tegelikkuses see aga loomulikult nii ei ole ning see on üsna tavaline organismi kaitsemehhanism. Sealt edasi hakkasimegi rahulikult töötama.

Esmalt õppisime oma keha kuulama. Tõstsime vaikselt kaloraaži ning panime toitumiskavasse sisse ühe vaba, kontrollitud toidukorra nädalas. Esimesed need nö vabad toidukorrad ei olnud loomulikult üldse nii väga kontrollitud ning läksid kergelt üle käte. Kuid siinkohal tulebki mängu eluterve suhtumine ning endale teadvustamine, et toit on kütus meie kehale ning trenniga me mitte kunagi ei karista ennast.

Milline on Sinu toitumine täna ning kuidas on see Sind muutnud?

Ma saan kõvasti rohkem süüa ning teen palju vähem aeroobset. Nädalas korra on mul kas süsivesikute laadimine või üks vaba toidukord. Tunnen end nüüd palju rõõmsamana, energilisemana ning paremini. Kõht on täis ja trennis on jaksu.

Mis sa arvad, kas väikegrupi treeningud sobivad ainult alustajatele treenijatele?

Ei, kindlasti mitte. Ka minul oli väikegrupiga liitudes varasem jõusaali kogemus olemas. Olin enne treeninud saalis üle aasta ning väikegrupiga liitumine ainult toetas seda. Baasteadmised küll aitavad mõista kuidas ja mida teha, kuid treeneri kohalolek on väga oluline. Treener on see, kes aitab lihvida tehnikat ja julgustab kasutama suuremaid raskusi. Ma arvan, et edasijõudnutel ongi seetõttu natukene lihtsam, et nad oskavad kergemini leida üles seda lihastunnetust. Kuid samal ajal on kaastreenijate toetus ning ühtekuuluvustunne treeningute puhul väga oluline ning seda kõike väikegrupis treenimine ka pakub.

Kuidas on väikegrupis treenimine tõstnud Sinu teadlikust?

Juba esimeses trennis sain harjutuste ja tehnika kohta väga palju uusi teadmisi. Mulle seletati rohkem lahti miks, mida ja kuidas teha. Alguses pani treener mind harjutusi tegema isegi väiksemate raskustega, kui olin harjunud. Kuid sellest järgneval päeval olid kõik lihased nii haiged, sest tehnika oli lihtsalt nii paigas.

Tihti näeb saalis erinevaid treenijaid, kes on lasknud näiteks personaaltreeneril endale koostada kava ning toimetavad siis iseseisvalt kava järgi või on lihtsalt harrastajad treenijad. Ma arvan aga, et väikegrupis treenijad on tänu personaalsele lähenemisele rohkem teadlikumad mida, kuidas ja milleks teha. Treener seletab lihtsalt nii põhjalikult ja hästi lahti milleks midagi vaja on ja kuidas seda teha. Mitte ühelgi trenažööril või masinal ei ole tema “nimetamiseks” numbrit, vaid on teadmine, millised harjutused millisele lihasele mõjuvad.

Millised olid emotsioonid peale esimest ühistrenni?

Ma olin kergelt elevil, sest uus klubi, uus koht, uus treener jne. Aga ma mäletan, et läksin trennist ära väga positiivse emotsiooniga. Helistasin veel kohe ka oma isale, kes on mu suurim toetaja ning ütlesin: “Issi, see ongi see! See on see, mida ma teha tahan ning mis mulle sobib.”. See äratundmisrõõm oli kohene.

Mis Sulle väikegrupis treenimise juures kõige enam meeldib?

Kindlasti see ühtsus ja kokkuhoidvus teiste liikmetega ning see, kuidas kõik üksteist toetavad – nagu üks suur pere. Justkui nagu oleks kõigil üks ühine eesmärk. Loomulikult on igaühel oma eesmärk, mille nimel ta vaeva näeb, kuid kokku annab see ühise terviku.

Kas soovitaksid väikegrupi personaaltreeninguid ka teistele, kes soovivad alustada treeningutega ning miks?

Muidugi soovitaksin. Esiteks on see andnud mulle teadlikkuse treenimise osas ning teiseks suure rõõmu ja naudingu.

Mis on Sinu arvates kõige olulisem teadmine, mis treener on Sulle edasi andnud?

Seda, kuidas toitumist ja treeninguid omavahel ühendada ning kuidas õppida oma keha kuulama. Olen õppinud seda, et keha on väärtus ning temaga tuleb teha koostööd, mitte töötada talle vastu. Kui mu keha ütleb mulle täna, et ta tahab täna puhata, siis ma puhkan ja lähen trenni alles homme. Loomulikult see teekond ei ole olnud kerge. Alguses ma kindlasti ei usaldanud ennast ja sundisin end trenni ka siis, kui selleks tegelikult jaksu ei olnud. Kui mul nüüd tuleb teinekord see sama jonn peale, siis tuleb appi treener, kes tuletab meelde kui oluline on oma keha kuulata.

Treeningutega alustamiseks ei ole kunagi liiga hilja ning ükski eesmärk ei ole liiga suur või ületamatu. Ning nagu selgus ka nende kahe tubli treenija kogemustest, siis ei ole vahet, kas oled alustaja või edasijõudnud treenija – personaalsetes väikegruppides on kohti kõigile. Kui said Grete ja Ulrikese loost inspiratsiooni või tunned samuti, et sooviksid muuta oma enesetunnet, elustiili ning harjumusi, siis jääb Sul üle vaid võtta vastu otsus. Vajalikud teadmised, oskused ning tugi igal sammul meie poolt.