30. November 8 minutit lugeda

Erinevad joogastiilid – ravim igale haigusele

Nii nagu asuvad enamike probleemide tekkepõhjused inimeses endas, asuvad seal ka võimalused nende lahendamiseks. Ka paljud tervisehädad saavad alguse meist endist, meie igapäevastest harjumustest, valikutest ning otsustest.

Praktiseerides keha ja meele treeninguid, lood paremad eeldused terveks ja täisväärtuslikuks igapäevaeluks. Treeningud tugevdavad Sinu immuun-, närvi- ja näärmesüsteemi ning treenivad tahtejõudu ja pühendumisvõimet. Tulemuseks saad terve ja tugeva selja, mis on nooruslikkuse ja tervise mõõdupuu. Treenid kopsumahtu ning arendad oskust teadliku hingamise abil juhtida oma tundeid ja reaktsioone. Õpid teadlikult oma keha lõdvestama ja seeläbi tervenema. Kõik see vähendab omakorda füüsilisi pingeid, stressi ning parandab mälu ja mõttetegevust. Jooga on justkui elukestev õpe, kus koged ning õpid alati midagi uut iseendas ja enda ümber.

Jooga kasulikkus kehale

Keha ja meele treeningutel on uskumatult positiivsed kõrvalmõjud meie füüsilisele tervisele. Erinevaid treeningstiile ja tehnikaid saab kasutada pea iga haiguse leevendamiseks ja tervendamiseks. Ajaga muutub füüsis tugevamaks, rüht sirgemaks ning keha on tervem ja energilisem.

  • Parandab lihaste ja liigeste paindlikkust.
  • Tugevdab lihaseid ja luid.
  • Parandab kehahoiakut ja rühti.
  • Parandab seedimist, vereringet ja immuunsüsteemi.
  • Parandab närvisüsteemi ja sisenõrenäärmete talitlust.
  • Aitab leevendada kroonilisi haigusi, näiteks kroonilist valu, ärevust ja paanikahäireid, depressiooni, unehäireid, kroonilist väsimust ja kõrget vererõhku.

“Puhtad” mõtted

Kõik saab alguse mõttest. Nii nagu sünnivad suured ideed väikesest mõttest, arenevad ka mitmed probleemid suurteks vaid pelgalt väikesest valest mõttest. Just sellisena nagu me maailma enda meeltega tajume, on see maailm ka meie sees ning ümber. Jooga on oma olemuselt väga palju meelte treening. Läbi õige hingamistehnika ning energia vahetumisega õpid samaaegselt tundma ja tajuma oma keha ja vaimu.

Kui oleme taskaalus ning rahul oma sisemaailmas, siis kiirgab see ka meist väljapoole. Peab paika ütlus: “Me võime käia trennis ning süüa tervislikult, kuid kui meie mõttemaailm pole sellega tasakaalus, siis oleme me endiselt ebatervislikud.”.

Jooga kasulikkus meelele

  • suureneb meelerahu, -selgus ja erksus
  • suureneb võime tulla tõhusalt toime lühi- ja pikaajalise stressiga
  • meel muutub keskendunumaks
  • paraneb enesehinnang
  • väheneb vajadus ravimite järele
  • suureneb eluenergia ja entusiasm

Jooga ja erinevad haigused

Nagu öeldakse, siis “Terves kehas, terve vaim!”. Ütluse kinnitamiseks oleme välja otsinud mõningad sagedaseimad haigusnähud, mida saab pelgalt liikumisharjumusega leevendada või koguni ravida.

Artriit ja liigesehaigused

Joogaharjutused on väga abistavad artriiti põdevaltele inimestele, sest need suurendavad märkimisväärselt liigeste liikuvust ning alandavad valu. Jooga aitab vältida artriidi süvenemist või koguni pöörata haiguskulu paranemisele ja tervenemisele.

Astma

Joogas praktiseeritavad hingamisharjutused treenivad ning suurendavad kopsumahtu. Seeläbi vähenevad astmahoogude esinemissagedused ning vajadus inhalaatori järele. On viidud läbi uuringuid, mille tulemusena on leitud, et joogahingamine on kasvatanud kopsumahtu kümnete liitrite võrra.

Depressioon ja stress

Jooga mõjutab inimese vaimset heaolu, tuju ja meeleselgust. Nagu kõik treeningud, nii tõstab ka jooga õnnehormoonide taset organismis. See võimaldab inimesel paremini ära tunda ja teadvustada oma tundeid ning mõtteid, olles seejärel võimeline ja valmis neid muutma. Joogapraktika on väga tõhus stressimaandaja sest kõik joogaharjutused tasakaalustavad emotsionaalset seisundit, normaliseerivad vererõhku ja südametegevust.

Kehakaalu vähendamine

Joogapraktika paneb õigele kehahoiakule ning rühile suurt rõhku. Õige ning kontrollitud kehahoiak igapäevatoimetuste ajal põletab tavalisest mitu korda rohkem kaloreid. Et jooga vähendab tekkinud pingeid ning lõdvestab keha, ei tunne organism ka ülearust vajadust toidu järele. Rääkimata veel intensiivsetest poosidest ning harjutustest, mis põletavad hulgaliselt kaloreid.

Siinjuures võiks loetelu jätkata.  Teaduslikud uurimused on kindlaks teinud ja kinnitanud jooga profülaktilise, noorendava ja tervendava toime. Tänapäeval on järjest tavalisem, et arst soovitab ühe tervendava meetodina joogapraktikat.

Erinevad stiilid ja praktikad

Kuna kõik keha ja meele treeningud on individuaalsed, siis sobivad need igas vanuses ja treenitusega inimestele. Tunnis tuleb keskenduda vaid iseendale ja oma keha liikuvusele.

Keha ja meele üks populaarsemaid ning tuntumaid treeninguid on BodyBalance. Harjutused on inspireeritud idamaistest treeningstiilidest, kus pööratakse palju tähelepanu lihaste heaolule, tehes seda liikuvuse parandamise kaudu. Positiivse alatooniga muusika saatel sooritatavad harjutused on voogavad ning elegantsed. Iga treening lõppeb keha lõõgastava ja mõtteid puhastava meditatsiooniplokiga, mis on jõukohane kõigile.

Sammuke intensiivsem ning staatilisem treening on BodyART. Tänu staatilisematele harjutustele sobib see tund väga hästi ka liigese- või seljaprobleemidega inimestele. Suurt rõhku pannakse õige hingamise ning harjutuste omavahelisele kooslusele. BodyART treenib keha tervikuna, haarates kaasa kõik lihasgrupid. See arendab tasakaalu ja lihasvastupidavust, sidudes kehalise koormuse vaimse jõuga. Treening aitab tõsta lihastoonust, parandab painduvust ja tasakaalu ning aitab ennetada ja võidelda näiteks seljavalude vastu.

Maailmas väga tunnustatud ning hinnatud treeningstiil Pilates keskendub peamiselt kerelihaste tugevdamisele läbi lülisamba. Pilates keskendub liigutuste täpsusele, sujuvusele ja kontrollile, lülisambale ja sisemistele “süvalihastele”. Et kontroll oma keha üle on selles tunnis peamine, siis toimub treening ilma muusikata. Harjutuste sooritamisel kaasatakse ka mitmeid erinevaid abivahendeid. Tänu sellele, et Pilates tugevdab just sisemisi lihaseid, paraneb rüht ning tagab tugeva ning terve kehahoiaku.

Keha painduvusele ja liikuvusele suunatud Fitness jooga, on dünaamiline ning voogav treeningstiil. Tund koosneb kõigile jõukohastest poosidest ja päikesekummardustest. Harjutuste intensiivsus ja raskusaste sõltub treenija enda füüsilisest võimekusest ning sellest, kui sügavale asendisse ta minna suudab ja soovib. Tund lõppeb alati põhjaliku kogu keha hõlmava venitusega, mis aitab vähendada lihaspingeid, muuta keha elastsemaks ning vältida seeläbi ka vigastusi ja maandada stressi.

Keha liikuvust ning painduvust arendav Stretching on venitustund, mis aitab lõdvestada lihaseid ning tagada nende elastsuse. Seepärast sobib see treening ka väga hästi neile, kes harrastavad erinevaid jõutreeninguid. Sageli “unustatakse” peale jõusaalis treenimist end venitada. Korralik venitus enne treeningut parandab oluliselt lihastunnetust ning peale trenni aitab ära hoida lihasvalu ja kangust trennijärgsetel päevadel. Järjepidev Stretchingus osalemine aitab säilitada liigeste liikuvust ning vältida vigastuste teket.

Üks väljakutsuvamaid joogastiile on Vinyasa jooga, mille sisuks on lihasvastupidavust, paindlikkust ja tasakaalu edendav praktika. Tundi iseloomustab teadlik hingamine ning katkematus voos liikumine ühest asendist teise. Tunni tugev dünaamika pakub suurepärast väljakutset nii kehale kui meelele. Treening motiveerib jõudma oma võimete piirile ja avastama peidetud potentsiaali, et jõuda oma eesmärkideni nii trennis kui igapäevaelus. Tund sobib nii alustajale kui kogenud jooga harrastajale, sest erinevaid asendeid modifitseeritakse algaja-, kesk- ja edasijõudnud tasemetega.

Eriti efektiivsed on joogaharjutused aga soojas ruumis, kus lihased ja liigesed muutuvad tänu temperatuurile kordi painduvamateks. Selline treening on näiteks Jooga Saunas. Treening toimub spetsiaalses ruumis, Sanaariumis, kus temperatuur on kuni 55 kraadi. Keha vabaneb pingetest ning organism puhastub toksiinidest ning mürkidest.

Jooga on inimese arenguks loodud täppisteadus, kus nii teadlane, labor kui eksperiment on inimene ise. See mida igaüks oma elus saavutada tahab, kuidas, kui palju ja mis suunas areneda, see on igaühe isiklik valik. Jooga ning keha-meele treeningud pakuvad tehnikaid ja kasulikke teadmisi igaühele. Hooli oma kehast ja vaimust – seda on Sul ainult ÜKS!